Sunday, January 18, 2009

Catatan Pertama...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Selamat datang ke blog saya, Ungu Lavender.. Sebenarnya saya masih dalam penerokaan untuk memahirkan diri lagi untuk menguruskan blog ini. Ini merupakan blog kedua saya selepas saya membuat satu lagi blog, iaitu di laman Friendster. Namun, blog pertama saya itu tidak lagi aktif atas alasan-alasan tertentu...huhu...Seronok juga bila dapat buat blog ini, terima kasih kepada En. Aziz Yatim kerana membuka jalan supaya kami membuat blog masing-masing.

Kenapa Ungu Lavender? Sebenarnya saya amat menyukai haruman lavender. Wangiannya sangat bersesuaian sebagai aroma terapi, mampu menenangkan kembali jiwa yang sering dihimpit tekanan. Dan warna ungunya juga amat menyejukkan mata yang memandang. Analoginya seperti si ungu lavender, kehidupan seorang kaunselor pada andaian saya seharusnya seperti mekarnya sekuntum lavender. Kaunselor perlu ada ‘aroma terapi’ yang tersendiri di mana dalam diri kaunselor itu mempunyai aura silaturrahim, harapan, rawatan, penyembuhan, sokongan, dan pelbagai lagi aura yang mampu membangkitkan motivasi insan. Hadirnya seorang kaunselor mampu menyejukkan hati insan yang sedang gundah dan bermasalah dengan pengaplikasian segala kemahiran asas kaunseling, teknik-teknik, teori dan proses yang mana ianya umpama wangian dalam kaunseling dan mampu menjadi aroma terapi untuk sesiapa jua.

Jadi, bermulanya di sini, saya cuma untuk berkongsi segala pendapat, pandangan, pengalaman, dan pengetahuan saya dalam meniti kehidupan sebagai bakal kaunselor kelak. Walaupun masih bertatih dan setahun jagung dalam dunia kaunseling yang sangat menarik untuk diterokai ini, namun saya mengharapkan agar perkongsian ini dapat memberikan sedikit input kepada anda sekalian. Moga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Selamat membaca.... (^.^)v

No comments:

Post a Comment